Buscar este blog

La clau de ferro



La clau de ferro és clarament un conte de misteri. Un home presumeix d’una vitrina de la que mai ningú n’ha vist l’interior. Aquesta vitrina tan sols es pot obrir amb una clau d’or que porta el seu amo sempre penjada del coll perquè conté un secret molt especial, però desconegut per a tothom, inclús pel propi propietari, cosa que la resta no sap. Ningú s’hi pot apropar, i molt menys, tocar, és una de les normes que imposa al seu servei. L’expectació que es crea al voltant d’aquesta vitrina és tal  que una dona es casa amb l’amo d’aquesta només per a descobrir-ne el misteri. Un dia la dona aconsegueix fer-se una còpia de la clau d’or que obre la vitrina, la fa de ferro,  i aconsegueix obrir-la. Fa un gran crit que alerta al marit del què ha passat: ha vist l’interior de la vitrina. L’home tanca de cop la vitrina sense veure què amaga. La muller, sense pensar-s’ho dues vegades marxa de la casa conjugal i torna a casa dels pares cridant que el seu marit és un monstre. Aquest fet augmenta la fama del misteri de la vitrina i, amb ella, la del seu propietari. Uns dies més tard, el marit rep una carta de la seva dona en la que li explica què ha passat. La dona li confessa que dins la vitrina no hi havia res i que el seu secret seguirà intacte, així com la fama dels dos, ja que ara el seu estatus social està lligat al marit i, per descomptat, a la vitrina. El propietari del moble respira tranquil després de llegir la carta ja que el seu moble no està maleït i no guarda un secret esgarrifador. Alleugerit, s’abriga i marxa a fer créixer la seva fama entre els amics anant al club i parlant subtilment de tot allò referent a la vitrina. Abans de sortir mira la vitrina amb satisfacció, però no se n’adona que de de la part inferior de les portes cauen gotes de sang que no deixen de gotejar i que se li queden enganxades a la sola de les sabates mentre s’allunya de la casa.
                El narrador d’aquest conte s’expressa amb la tercera persona verbal i un estil indirecte, és un narrador omniscient, sap tot el que passa. El protagonista absolut del conte és l’armari isabel·lí que un senyor té a casa seva, però és cert que el propietari del mateix pren, en algun moment, aquest protagonisme. El protagonista humà, per diferenciar-los d’alguna manera, del conte és conscient de que necessita crear-se una fama i ho fa a través del misteri; el narrador fa el mateix. El misteri és l’element clau en aquest conte. Però hi ha més personatges: la dona, els criats, els amics... La importància d’aquests personatges secundaris és relativa, excepte en el cas de la dona, que és qui ens descobreix el que conté la vitrina: res. La resta de personatges dins la narració tenen la funció de exemplificar la societat i com la fama del protagonista augmenta i per posar de manifest com aquest misteri pot ser, en certa manera, una manera de viure.
                L’estil que utilitza Calders en aquesta breu narració, es distancia una mica de les narracions humorístiques a les que estem acostumats. Com ja hem comentat amb anterioritat, el misteri és l’element clau d’aquesta història i és el centre de la mateixa. Manté, com pràcticament sempre en les seves narracions, un element fantàstic, més aviat màgic, podríem dir en aquest cas, que és entorn al qual gira tota l’acció. Què conté la vitrina? Passarà res si algú l’obre? És un moble, per tant, és evident que ha de tenir algun punt de màgic o, més ben dit, de superstició. Al llarg de tota la narració és fàcil confondre termes ja que el que mantén constantment és el misteri mitjançant una superstició no contrastada i fundada en res que es pugui demostrar, en cap fet que hagi ocorregut. Però, al més pur estil de Poe, el final ens depara una sorpresa: la vitrina sagna. El conte acaba dient que aquell home no tornaria mai més. Podríem interpretar que ell mor, que resulta ser víctima de la vitrina, però sabem que va tenir fills, un d’ells és el que ens explica la història, per tant, la interpretació de que el mort és ell, no resulta plausible. Per reflexionar sobre aquest punt,  cal tornar a l’inici del conte en el que s’explica que la vitrina, les claus i el diari que escriu la exdona del propietari de la vitrina, van ser utilitzats per l’amo en un procés que li va reportar certa fama i per el que “Algú va pagar un preu molt car per un crim del qual se l’acusava”[1]. Aquesta frase contribueix al clima misteriós i de suspens que crea Calders al llarg del conte.
                Tot i ser la ironia i l’humor són dels elements indispensables en la literatura de Calders, en aquest conte que ens ocupa no hi tenen gaire pes. Es poden considerar irònics certs moments, com per exemple la satirització que fa de la societat burgesa en el moment que parla de la dona, una dama benestant que realment no estima a l’home, sinó que vol casar-se amb ell per la morbositat del secret que guarda la vitrina misteriosa. Hi ha alguns elements humorístics, molt pocs i més aviat constitueixen sàtires, però no s’ha de considerar rellevants en aquest conte tot i que sí que considero necessari mencionar que hi són.
                A nivell de llengua aquest canvi no suposa una excepció en els contes de l’autor català. Utilitza un llenguatge planer, simple i, fins i tot, col·loquial tot i la complicació de la seva sintaxi. Aconsegueix, no només gràcies a la temàtica, sinó també valent-se molt hàbilment de la llengua, al més pur estil de Poe. El llenguatge simple fa que el lector se senti atret fàcil i ràpidament pel conte i la temàtica l’acaba d’encisar. La puntuació en aquest cas també és important ja que ajuda a marcar el ritme de la narració, una narració que té moments tensos i àlgids (quan la dona crida perquè ha vist el contingut de l’armari), però que també sap frenar el ritme, com al final qual diu que l’armari sagna.
                El joc entre dos mons, un de real i un d’imaginari o fantàstic, no es veu gaire manifestat en aquesta narració. Sí que és cert, però, que trobem igualment dos mons: el del burgés misteriós, i el de la resta del món que viu intrigat pel seu misteri. Veiem com la dualitat, en aquest sentit, sol aparèixer en la literatura de Calders. Hi ha un xoc entre dues realitats: la de l’amo i la de la resta. També és veritat que un és culpa de l’altre. El senyor que té la vitrina realment no necessita res, té fortuna i no precisa res material, el problema és que no acostuma a passar res d’extraordinari. Aquí surt l’element de la monotonia, de la normalitat que a Calders li agrada tant trencar.
                Malgrat no tenir clarament manifestats alguns dels elements que caracteritzen a Calders i que s’ha anat comentant al llarg del text, no hi ha dubte que és un escrit seu. El domini de la llengua, el xoc entre realitats (la que viu el propietari de la vitrina en la que creu que té alguna mena de maledicció i la realitat vertadera en la que la vitrina no amaga res) que confonen constantment al lector, els personatges que no se n’adonen del que passa veritablement, però accepten els canvis que el destí els hi prepara... són elements  inconfusibles de la literatura de Calders.
                En aquest conte més que una moralitat, que acostuma a haver-hi amagada en els escrits de Calders, hi ha una crítica a aquella classe social o gent benestant que, tot i tenir-ho tot, volen més, però no coses materials, sinó que volen més reconeixement públic, busquen el  la fama entre els seus iguals, i fan el que sigui per aconseguir-ho, com inventar-se un rumor que l’acaba fent viure intranquil perquè se l’ha cregut i no ha sigut capaç de comprovar la seva veracitat. El final del conte queda molt obert, però obert  a tenir en compte una realitat estranya que ha estat amagada fins a l’últim moment de la narració, una realitat en la que la vitrina amaga quelcom que sagna.




[1]CALDERS, P. Cròniques de la veritat oculta, Edicions 62, Barcelona, 1978, pg. 122. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario