Es tracta d'una
assassí anomenat Depa Carel·li que s'aixeca com qualsevol altre dia amb la
mateixa rutina, es desperta, observa el paisatge i apaga el despertador. Només
començar el dia es posa a pensar en l'arma que utilitzarà per matar la seva
pròxima víctima pensant que probablement apareixeria un àngel que el visita
cada dia que representa la seva consciència. Tria l'arma, serà una arma blanca,
en concret un tallapapers d'or de Toledo, i comença a assajar com serà el
moviment per matar la víctima. En aquell
moment sent una coneguda sensació, com un pessigolleig metafísic, i
efectivament era l'àngel. Ell li diu àngel per expressar la seva hibridesa, ja
que, no se'l podria classificar així en cap història sobrenatural. Aquest
àngel, que porta un maletí vermell amb els seus mals records, l'adverteix de
que no va per un bon camí i que està a punt d'arribar a la vellesa sense haver
fet res de bo. Carel·li parla de vostè a l'àngel per que tem al maletí, però
tot i que la seva presencia li molesta comença a afilar l'arma quan de sobte
sent una cosa que li produeix ofec. És el tic-tac inconfusible d'un rellotge de
pèndol que estava a la sala quan ell va haver de presenciar l’execució del seu
amic a la presó per haver sigut còmplice, això li produïa molta angoixa. Tot i
així va emprendre camí cap a l'autobús que li portaria a casa de la seva
pròxima víctima, una vella. Carel·li passa desapercebut pel carrer, el seu
comportament és normal. Una vegada arriba a casa de la vella, enfilant-se per
la finestra, veu que la vella esta dormida i l'àngel li diu que no cal
matar-la, que pot robar sense cometre un crim. Ell no en fa cas i mata la
vella, roba i se’n torna per on ha vingut. Una vegada ha sortit de la casa fa
fora la seva consciència. Carel·li marxa amb una gran tristesa.
COMENTARI DEL CONTE
La consciència es
relaciona amb el món diví i el món metafísic i espiritual. L’única versemblança
que he pogut trobar es l’absurd de matar sense cap motiu que es podria
relacionar amb el descontent de Calders amb la guerra civil espanyola. I de fer
fora la consciència actuen d’una manera sabent que no es correcte.
El narrador és
omniscient, narra amb una llengua clara. Es proposa ultrapassar els límits
imposats a la narrativa tradicional pel realisme tradicional. S’introdueix algun
diàleg entre l'àngel, la consciència i Carel·li, l'assassí. En aquest conte
només hi ha tres personatges: Depa Carel·li, l'assassí, l'Àngel, que representa
la seva consciència, i la vella, que serà assassinada.
Calders pertanyia a
una generació d’alliberats, el seu estil és humorístic, irònic fantasiós i
absurd. S’aproxima al realisme màgic.
Es pot trobar
ironia en el moment en que Carel·li és lleva com cada dia i tria l’arma que
utilitzarà per cometre el crim, pensant que probablement apareixerà la seva
consciència, són fets quotidians, i una vegada ha aparegut li ofereix prendre
alguna cosa. Té un arma blanca que l’estima com si fos la seva parella, el
maletí que porta l’àngel són els seus records, amb les conseqüències que han
tingut els seus actes, se’l pren a broma. Tot i no fer cas a l’àngel, Carel·li
se’n va amb una gran tristesa i fa fora la seva consciència.
Pere Calders
utilitza la seva llengua per evidenciar quina és la seva estètica. El seu
llenguatge és assequible i a la vegada elegant. És molt comú l' utilització
d'estructures subordinades amb les quals connecta la realitat amb la ficció.
Busca claredat i ordre. Dóna importància als fets més que al llenguatge i les
descripcions són gairebé inexistents, ja que només descriu l’àngel, de forma humorística.
L’element fantàstic
en aquest conte es la consciència personificada amb un maletí que representa
els records del personatge principal. Apareix el destí: “El mal torna sempre al
lloc d’on ha sortit”. I la moralitat: Tots som conscients de que el que fem no
sempre està bé, encara que ho fem de tota manera i després ens sentim malament.
Però la nostra consciència ens mostra que encara estem a temps de agafar el bon
camí.
També apareix
l'absurd, ja que, mata la vella gairebé per plaer, perquè no té cap necessitat
de fer-ho.
El seu humor és
entre ingenu i amarg. Carel·li actua de forma normal davant la seva consciència
personificada, li parla de vostè perquè li produeixen respecte els records.
No es confonen els
fets ficticis amb els reals, es connecta la realitat amb la ficció en el moment
en que conversen l'assassí i la seva consciència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario